Respostes de les mares i pares a una proposta inviable

Estándar

El passat 23 de Març algunes mares i pares de les 40 i poques famílies que quedem a la Gespa, vam rebre el següent document de la vicerectora d’economia Montserrat Farell:

Comunicació vicerectora a mares i pares

El correu es va enviar amb els “destinataris visibles”, pel que de forma espontània, moltes mares i pares van interpretar que se’ls instava a donar una resposta oberta per la mateixa via.

A data d’avui, més d’una quinzena de famílies ha explicat els motius pels que pensen que la proposta unilateral de la vicerectora és una mala idea, un despropòsit o fins i tot, una maniobra a maquillar l’evidència de que Farell i Sancho porten un any fet tot el possible per tancar el centre.

Si encara penses que la proposta de l’equip de govern és raonable, t’adjuntem dites cartes.

Per facilitar-nos la feina, una companya ha fet un extracte d’aquestes rèpliques que agrupa en diferents temes.

 


Resum de les respostes de les famílies a la carta de la Vicerectora d’Economia i Organització

VAM DECIDIR PORTAR ALS NOSTRES FILLS/ES A L’E.B. GESPA

“Mi marido y yo NO necesitamos que ustedes nos busquen una guardería para mi hija. Ya lo hicimos en su momento y decidimos que la mejor opción para nosotros era la Escuela Infantil GESPA. Si me hubiera gustado el proyecto educativo, las instalaciones y la ubicación de la escuela Infantil Pitus ya la hubieramos inscrito directamente allí en su día.” (Resposta_1)

“Si volgués portar a la meva filla a la Llar d’En Pitus ja l’hauria portat des d’un bon començament. Tot i que educativament és un centre que pot agradar més o menys, em nego a portar-la a un centre on es porta uniforme, la meitat del temps els hi parlen en anglès, a un edifici fet de mòduls de xapa metàl·lica amb absència d’aire condicionat, un pati pràcticament inexistent, amb el soroll i vibracions contínues dels trens i cotxes que passen per allà, em nego a tenir la meva filla en un edifici tan petit amb espais tan reduïts on les sales comunes s’haurien de transformar en aules obligant a realitzar maniobres de trasllat continu per poder donar cabuda a totes les activitats pròpies d’una llar d’infants.” (Resposta_4)

“No estoy seguro si ud recuerda lo que significa buscar una escuela para los hijos. Estaría bien que hiciera un ejercicio de memoria y recuerde porque eligió la Gespa para sus hijos. Siendo extensivos, podría sugerir el mismo ejercicio a todos los miembros del consejo de gobierno que llevaron a sus hijos. Desconociendo si la decana de educación y la directora del Ice que están entre los tantos a los que ha enviado este correo, hayan podido disfrutar del servicio de la Gespa.

Estoy seguro que el estar a 5 min de su sitio de trabajo fue una de las razones. Recuerda Ud. cuantas veces la llamaron porque uno de sus hijos tenía fiebre?, se había dado un golpe?, se encontraba mal?. Recuerda Ud. la cara de su hijo, al ver que su madre o padre en 5 min le podían coger en sus brazos?” (Resposta_7)

UN CURS I UN FUTUR PLE D’INCERTESA

“Aquest curs 2014-2015 les alumnes de 4t de Grau d’Educació Infantil hem pogut gaudir de la que sembla la última estada de pràctiques en l’Escola Bressol Gespa.

No ha estat un període fàcil: les aules estaven pràcticament buides degut a les circumstàncies que ha viscut l’escola, ja que només es van matricular el 50% dels infants que la Gespa pot atendre; com a conseqüència, l’equip docent també es va veure en l’obligació de ser reduït.

Aquesta situació ens ha fet conèixer una realitat que et deixa un trist record de l’últim pràcticum que ofereix aquest Grau universitari. A l’escola faltaven les rialles, els crits i els plors de les criatures; les famílies manifestaven preocupació, en comptes de viure amb felicitat aquest període tan bonic de la vida dels seus fills i les seves filles, què mai podran repetir; les mestres i educadores havien de veure com el somni pel que tan han lluitat poc a poc s’anava difuminant; i les alumnes de pràctiques ens vam haver d’adaptar a un context que, malauradament, no ens imaginàvem que hauríem de viure tan aviat, tenint en compte que encara no som ni tan sols mestres.” (Resposta_10)

“Em pregunto com se sentiran les famílies de Bellaterra que porten els seus fills a la Llar d’en Pitus, sabent que el col·lectiu que ve de la UAB té quotes inferiors a les seves per rebre els mateixos serveis. Pagar una quota inferior, no pagar les quotes de matrícula, ni les quotes de material, ni el xandall de l’Escola i fer les mateixes activitats que la resta de nens. La veritat, em preocupa que això pugui portar què dins l’Escola es faci una diferenciació entre el tipus d’alumnat per raó de la seva procedència (un valor molt treballat a l’Escola Bressol Gespa).” (Resposta_2)

“A més, cal tenir en compte que els nostres infants tenen una manera de fer, unes rutines en el seu dia a dia a l’escola que es veuran alterades. Tot just comencen a fer els primers amics. Tanmateix, estan acostumats a jugar en un espai amplíssim que la Llar de’n Pitus no té.

Han reflexionat respecte el fet que són ells els que hauran de patir aquest canvi? Que els parlaran en un idioma del qual no entendran res de res? Qui indemnitzarà els nostres fills del canvi involuntari que hauran de patir? Quines conseqüències tindrà tot això sobre ells? Estem parlant de nens, el capital més preuat del que disposa la UAB en aquests moments.” (Resposta_3)

LA UAB COMENÇA A LA GESPA

“L’Escola Bressol Gespa forma part de la història de la UAB, és una iniciativa posada en marxa fa 40 anys per dones treballadores de la UAB, amb un projecte educatiu i amb un funcionament singular que res tenen a veure amb la Llar d’en Pitus. Precisament, la Gespa és un dels aspectes que feien de la UAB una universitat particular, que la diferenciava de moltes universitat catalanes i estatals, i que la situava com a pionera i capdavantera en matèria de conciliació familiar laboral apropant-la així a l’estil d’aquelles universitats que són considerades referents internacionals en la pràctica i producció científica, però també en la gestió i direcció de la institució.” (Resposta_5)

“L’Escola Bressol Gespa té una gran importància dins de la comunitat educativa i del dia a dia de la Universitat Autònoma de Barcelona, ja que a més de tractar-se d’un servei que ajuda a la conciliació laboral dels treballadors/es d’aquesta, és formadora d’estudiants tant del Grau d’Educació Infantil així com de l’alumnat que cursa Postgraus.

També, col·labora amb diferents investigacions que impulsa la Universitat, les quals repercuteixen positivament tant als infants com als docents i les famílies. L’escola que es proposa als estudiants de pràctiques, com a substituta de Gespa, és una escola que no és reconeguda oficialment, pel Departament, com escola formadora. Desitgem estades de pràctiques en Escoles professionals i en contacte amb la Universitat.” (Resposta_9)

“Vaig triar aquesta, i no un altre, primer de tot pel bon record que tinc de quan jo hi anava i dels bons moments que he anat vivint després ja que també hi va anar el meu germà. L’edifici és més antic, esta molt diferent de com estava (abans hi anàvem fins els 4 anys i hi havien més classes), la majoria de les mestres s’han vist obligades a marxar, però el sentiment Gespa hi segueix estant. Els mateixos valors, un bon Projecte educatiu, la proximitat amb els pares i les ganes de córrer i jugar pel pati tan esplèndid que hi ha.

Suposo que en el seu moment vostè i molts dels consellers/conselleres, que en conec a molts perquè són pares i mares d’antics companys meus i del meu germà, van triar aquesta escola i no un altre pel seus fills (que és el més important) per les mateixes raons que tots els pares i mares que els portem ara. Quina decepció! Quina pena! I quina vergonya els ha de fer als seus fills/filles! Si el meu pare o la meva mare en formes part se’m trencaria el cor.” (Resposta_11)

“Com vostè bé indica som 46.000 persones, de les que 6000 som treballadors. S’ha preguntat quants “pobles, ciutats” de 6000 persones no disposen d’una escola bressol ? .

Amb raonaments com el seu, d’aquí 4 dies voldrà tancar el SAS perquè la UAB no té competències en Sanitat, voldrà tancar els restaurants perquè la UAB no té competències en Alimentació,tancaran el SAF perquè no tenen competències en activitats esportives, treuran els autobusos interns perquè la UAB no tindrà les competències de transport i així podríem continuar…..

Senyora Farell, no tancarà les anteriors activitats perquè són bàsiques pel desenvolupament de l’activitat normal i habitual de la docència i recerca de la Universitat. Entengui, que una escola bressol també ho és.

Quan vostè destrueix un element tant bàsic per conciliar vida laboral i familiar com una escola bressol, atempta directament contra la capacitat objectiva de treball de qualsevol persona.

Podria donar-li més arguments, però altres pares ja els han exposat. Al mateix temps, el claustre li ha marcat un camí molt clar, que vostè no vol seguir. Potser en el fons allò que diuen que no hi ha més sord que el que no vol escoltar es prou veritat.

Si us plau, pensi, reflexioni i rectifiqui. Estic convençut que pot trobar opcions per mantenir un servei tant important i alhora tant bàsic com la Escola Bressol GESPA.” (Resposta_14)

“Els nostres fills i filles, no són essencials per la UAB, això ha quedat suficientment clar al llarg d’aquest últim any. Les nostres filles no guanyen projectes H2020, no escriuen articles a revistes d’impacte científic, no gestionen beques i matrícules d’estudiants, no serveixen cafès ni menús als bars de les facultats. Però nosaltres, les mares i pares d’aquests nens i nenes si fem aquestes feines. Som persones compromeses amb la educació i la recerca públiques i de qualitat que fan que la nostra societat sigui una mica millor, ens preocupem de que la comunitat universitària en el seu conjunt rebi els millors serveis possibles. La intenció de tancar l’escola bressol Gespa no és més que un reflex de com la lògica productivista neolliberal envaeix la nostra Universitat, una lògica que considera que el treball productiu pot ser portat a terme al marge del treball reproductiu i de cura, tan necessari per tal de que els nostres fills i filles creixin en tots els sentits. Però la realitat és que les nostres recerques, els nostres articles, les nostres gestions i serveis són possibles pel fet de que algú té cura dels nostres fills quan nosaltres hi som a les nostres feines.” (Resposta_15)

DEMANEM A L’EQUIP DE GOVERN: TRANSPARÈNCIA, EL DIÀLEG I LA CERCA D’ALTRES SOLUCIONS

“Què hi ha dintre dels informes tècnics sobre l’estat de l’edifici que no voleu fer públic ni tan sols a les conselleres/consellers de la UAB ni a les membres del patronat de l’Ajuntament de Cerdanyola?

No tindrà que veure amb que esteu fent veure que la Gespa ha de complir amb el Código Técnico de la Edificación del 2006-2007 que només és aplicable a construccions fetes a partir del 2006?

Si les reparacions són tan urgents com és que no ho diuen als informes tècnics independents?

Perquè no es volen demanar diners a l’Àrea Metropolitana de Barcelona per fer les millores estructurals que tant es necessiten?

Si les vostres afirmacions fossin reals de seguida aniríeu ensenyant els informes. Què amagueu?” (Resposta_4)

“Moltes famílies encara no sabem el motiu pel qual volen tancar l’escola bressol Gespa. No ho sabem perquè ningú ha vingut a explicar-ho. En aquest correu exposa la seva proposta. Però algú ens ha explicat per què cal una alternativa, per què cal tancar l’escola? Ningú ho ha fet. Ni vosté, ni la FUAB, ni la direcció de l’escola. El dijous passat ens enterem per via dels mitjans de comunicació de les seves últimes intencions. I durant els últims mesos la dinàmica ha estat aquesta. Conèixer les informacions a través de tercers. O a través de rumors. A mi això m’ha semblat una important falta de consideració cap a les persones que estem vinculades en el projecte. Cap a les mestres, cap a les famílies i cap els infants. Són les vides de les persones. Per-so-nes. Ho repeteixo perquè sembla que només parlem d’euros, d’infraestructures… Vull deixar clar, doncs, que la poca claredat, la opacitat i el desinterès mostrat cap a aquest projecte ha tingut conseqüències més enllà de les decisions que s’hi hagin pogut prendre.” (Resposta_16)

“em sumo al rebuig dels meus companys a la possibilitat del tancament de l’escola bressol Gespa de la UAB. És un referent en tots els àmbits i és de molt poca responsabilitat tan institucional com personal, intentar acabar amb un projecte tan antic i a l’hora tan vigent, “només” per problemes econòmics. Tots entenem els moments econòmicament difícils que TOTS estem passant, però crec que la via que s’ha de seguir és la del diàleg i la cerca de solucions, i sobretot reflexionar sobre les conseqüències a llarg termini que poden tenir decisions preses en aquestes circumstàncies.” (Resposta_6)

“Sé que el moment actual que viu la UAB és molt delicat però li demano que ho reconsiderin i que mirin de buscar solucions per no tancar-la.” (Resposta_8)

“Crec que s haurien de contemplar diferents alternatives per poder seguir tirant endavant l’escola bressol ja que un campus d’excel·lència com és la UAB ha de poder permetre conciliar vida laboral i família i fer-ho en unes condicions òptimes com les que ens ofereix la Gespa.” (Resposta_12)

“Crec que a aquest equip de govern li cal obrir mires cap a una concepció de la Universitat com un tot, més enllà dels anys de grau o màster ha d’incloure un visió molt més oberta de la formació de les persones i que faciliti, per exemple, la conciliació de la vida professional i familiar de les persones que fan que l’activitat de la UAB tiri endavant. Però una conciliació real, no només demagògica.” (Resposta_13)


Cartes completes

Les respostes que manquen no es fan públiques per voluntat de els/les autores.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s